KAM SE
ZTRÁCÍ DOKONALOST…
Přehlídka Chateaunef du Pape z 4.12.2018
Dokonalost… Vlastně existuje jen v našich představách. Co
se nám jeví jako dokonalé, čas leckdy promění na podivný
patvar. Sami máme totiž k dokonalosti daleko. Dokonalost
neexistuje ani v samotném procesu života. Příkladem budiž třeba
náš autoimunní systém. Na první pohled funguje geniálně. Pokud
vyhodnotí, že je nějaký náš orgán infikován, ihned vyšle
armádu zánětlivých bojovníků, kteří dají infekci na frak.
Jenže „vítězné tažení“ někdy skončí zradou -- poškozením
našeho orgánů. Když se nám do prstu zasekne tříska, „armáda“
vytvoří kolem ranky hradbu hnisu, aby se z cizorodé třísky
nedostalo nic do našeho těla. Hnis se vymáčkne, ranka se zahojí
a jede se dál. Z toho by se dalo vyvodit, že naše organismy
v těle reagují dokonale. Ale je tu záhada. Při vývoji v
kostní dřeni vznikají stovky miliónů různých klonů, z nichž
každý produkuje unikátní varianty protilátkových molekul. Takto
lidské tělo v sobě geniálně nakumuluje gigantický
repertoár protilátek, které jsou schopny rozpoznat prakticky
všechno, co se do organismu dostane. Ale proč 80 % těchto látek
nikdy nepoužije? Jsou připraveny pro každý případ. Tahle úžasná
dokonalost je ve výsledku děsně marnotratná. Toto překvapivé
chování imunitního systému odhalili už před padesáti lety a
imunologům nešlo prostě do hlavy, proč je příroda tak
iracionálně nehospodárná. Představte si, že máte doma
obrovskou vinotéku, jednotlivé lahve přímo pasují na vybraná
jídla, na vaši náladu, na vaše stresy, na určité příležitosti,
ale lahve jsou v desítkách regálech nad sebou a vy se k nim
nikdy nedostanete, protože v té vinotéce není žádný
žebřík. Můžete se jen pochlubit, co za poklady máte, ale
drtivou většinu nikdy neochutnáte.
Přiznám se, že pokaždé, když Ivan Tomek s naším přítelem
Danem pro nás připraví „projížďku“ po vinařstvích
z Châteauneuf du Pape, mám pocit, že ve svých ústech
přivítám tekutou dokonalost. I když jej hodnotím „Já
Nedokonalý“. Ale nejsem v tom sám, všeobecně je tak
hodnotí i ostatní vinaři – nijak neprotestují, že jejich
srovnatelná vína, budou vždy nejméně o třicet procent levnější.
Vážím si, že mohu být u toho a vážím si i přítomnosti Dana,
který si na nás udělal čas -- v prosincových je dnech
extrémně vytížený. Ivan Tomek patrně můj pocit dokonalosti
sdílí a tak slavnostně pronáší: „Protože Châteauneuf du
Pape je jakési srdce vinic z Rhôny, tak by dnešní vína měly
ohřát i vaše srdce.“ Čekají nás vína zpracovaná
moderním způsobem, což spočívá třeba v tom, že se hrozny
zbavují části třapin. Vína nám budou prezentována pod
všeobjímajícím mottem „jemnost, elegance a síla“.
První vzoreček je sdružení 10 vinařů pod názvem Cave de
Cairanne. Všechny tři pojmy si toto víno může částečně
přisvojit. Před ochutnávkou jsem byl běhat, vypotil jsem
nastřádané jedy, prokrvil vnitřní orgány a odměnou mi je, že
mi „pročištěné“ chuťové pohárky pojímají onu dokonalost
ve zjitřené podobě. Prozradím to dámě v červeném, která
sedí proti mně. Zamyslí se nad mou „nedokonalostí“
s důsledností Agáty Christie, i její krása jakoby se
skrývala pod tajemným závojem. Mé ohromení z dokonalosti
nezná mezí -- vnímám tento boží mok jako portál, kterým
vstupuji do klenuté katedrály. Programátor Jiřík jej vnímá
poněkud prozaičtěji: „Necítíš tam nějakou hořčinku?“
Záhy rezignovaně dodá: „I když já ji v poslední době
cítím všude.“ Pak opět obživne: „Je zábavné, takové
rozervané.“ Po dlouhé době je přítomen i pan hrábě
Tadeáš. Rozvádí nějakou debatu o plesnivých sýrech, které
kdysi byly používané jako součást směnkového obchodu a dodává:
„Od té doby obchodování se směnkami tak trochu zapáchá.“
Neodolám, zobnu si sýra, spojím ho s vínem a konstatuji, že
bych u prvního vzorku klidně zůstal.
U druhé sklenky nám Ivan Tomek připomíná, že oblast Châteauneuf
du Pape má povoleno pěstovat 14 odrůd. Víno z 50letých vinic v
oblasti Arnesque je prý ručně s láskou a tradicí zpracovávané
a má zlatou medaile ze soutěže nezávislých vinařů. Složení
odrůd je přímo typické -- 80 % Grenache, 10 % Syrah, 10 %
Mourvèdre. Vnímám intenzitu tříslovin, možná třapin, které
mají být z části odstraněné. Moderní způsob v sobě
obnáší i oddělené kvašení odrůd a též jiné použití sudu.
Zatímco dřív se tu používaly betonové tanky, nebo se maximálně
uchýlily k foudres (100 let staré sudy --100 hl), modernisté
dnes dávají přednost menším barikovým sudům. Janík si všímá
intenzivnějšího borůvkového zabarvení. Jiřík mě nezklame
svou hláškou: „V závěru se trochu odkope.“
U třetí sklenky – Roque Colombe (2012) zachytím výraznější
vůni. Víno je ze severní části oblasti z vinic pokrytých
velkými oblázky. Složení je opět typické, jen Grenache je
trochu méně (60%) a zrání proběhlo rok a půl ve starých
sudech. Jiříka to zvláštně oslovilo: „Necítíš tam jemnou
vůni starého sýra?“ Cítím tam kupodivu jakousi ostrost,
kterou přičítám vysokému procentu alkoholu (14,5%). Janík mi
vysvětluje, že to je způsobené vyšší teplotou – předchozí
vzorky byly studenější. Pan Guruvín s manželkou sedí u
osamoceného stolku a z jejich reakcí je zřejmé, že nemají
žádné námitky, prostě si to vychutnávají. U stolu se hovoří
ještě o uhlazenosti a kulatosti vína, ale já jeho dokonalost
nacházím v jiných sférách. I když při posledních kapkách
ucítím trochu sametové pohlazení. Nebo damaškové? Ptám se dámy
v červeném, z jakých materiálu bývají postelová
povlečení. Měří si mě zvláštně klidným pohledem a řekne:
“Satén.“ Úplně jej cítím na své kůži.
Každý vinař ze Châteauneuf du Pape sklízí v jiné době.
Modernisté sklízí dříve než jejich dědečkové – nebaží po
docílení velkého procenta alkoholu, což se tu zavedlo už od
padesátých let. A jinak pracují s hrozny při kvašení.
Zejména se slupkami – nechávají je v co nejdelším
kontaktu s vínem, třeba častějším potápěním klobouku.
Nebo víno ze sudu vypustí, takže na dně zůstane klobouk a
přečerpaný mok se na něj nalije a klobouk pomalu vstoupá vzhůru
(délestage). Madam Fontavine vede své vinařství v tradičním
stylu, třeba tím, že používá sudy po matce i babičce. Jako
obvykle klade důraz na eleganci, což vysvětluje proč u jejího
Cuvée Tradition (r. 2011) nevnímám 15% alkoholu. V čele
stolu sedí poněkud nemluvný pán a při téhle sklence svůj pocit
dokonalosti doslova vyroní: „To je krásné víno!“
zahaleká. Reaguje pan Guruvín: „Všechny jsou krásné, ale to
předtím bylo harmoničtější.“ A promluví i dáma
v červeném: „Líbí se mi. Všechno je u něj ve stejné
linii. Je takové rovné.“ Rosťa reflexivně narovnal záda a
při posledním doušku mi pošeptal: „Ztotožňuji se s ní.“
Bylo zřejmé, že dáma v červeném ho něčím okouzlila.
I v pátém vzorku, Cuvée Trilogies, máme mok z vinařství
Fotavine, tentokrát o dva roky mladší (2012)
Pokud jsem tomu dobře rozuměl, tak v šesté sklence máme
výběr z vinic. Jde o vinařství de Pere Pape, které se
rozkládá na 21 hektarech a průměrné stáří kořenů je 45 let.
Ve vůni opravdu připomíná proklamované koňské sedlo. Rosťův
pocit dokonalosti má jinou asociaci: „Vidím před sebou dlouho
ztracený deník s koženými deskami a právě otevírám jeho
tajemství.“ Dáma v červeném mu očividně pomotala
hlavu. Ostatně jak posoudit jeho poznámku. „Není zrovna jen
tak mání.“ Rosťa se dámy ptá, zda ji živočišnost vína
připadá přitažlivá. Odpoví mu, že nikoli a souhlasí s ní
i manželka pana Guruvína. Já si k němu dávám smradlavý
sýr a v ústech se mi vytvoří báseň… Jako od
Baudelaireho. Tahle vína mě dokážou svádět, ale nedá se to
s nimi přehánět. Jiřík to vidí ještě zostřeněji: „Vůně
bezdomovců.“
I u šestého vzorku, domaine de Pere Pape, zachováváme přízeň
ženě. Madam Mayard přistupuje ke svým vinícím ne zrovna bio
stylem, ale udržitelným zemědělstvím. Je to jejich druhé
nejlepší víno, zraje 18 měsíců v betonových sudech. Dámě
v červeném připadá přijatelnější než předešlé, ale
stále vzpomíná na vzorky číslo 2 a 3. Pan Guruvín se do toho
nějak zamotává: „První náběh jde do kulatiny, ale
v prostředku se mi nějak vytrácí a pak jakoby se k té
kulatině vrací.“ A pak se jakoby sám nad sebou zamračí.
Teď se mračím já. Nemohu dál pokračovat. Má nedokonalost se
projevila vskutku monstrózně. Někdo mi nedopatřením polil
počítač. Pochopitelně vínem. A boží mok zničilo v mém
počítači hard disk a s ním potažmo i vše, co nebylo zálohované.
A zálohované nebylo nic. Tedy ani tento článek. Tohle torzo jsem
našel v e-mailu, který jsem si sám poslal, abych mohl
pokračovat i na jiném počítači. Možná to tak osud chtěl. Je
dost možné, že už žádnou ochutnávku na „papír“ nedám.
S mým počítačem je to jako s tou vinotékou, ve které
nemám žebřík, abych se ke svým pokladům dostal. A tak můžu
jen vzdychat, jaké by to bylo…
Ale znáte to, když nějaká dokonalost končí, druhá začíná. I
když žádná dokonalost neexistuje. A kde je tedy pravda? Přece ve
víně. Poprvé i naposledy…
Váš Vínomil Dorazil.
Seznam vín k degustaci:
1. Châteauneuf du Pape, AOC CHTNF, Cave de
Cairanne
2. Châteauneuf du Pape, AOC CHTNF Domaine
Arnesque
3. Roque Colombe, AOC CHTNF Vignerons de
Caractere
4. Cuvée Tradition, AOC CHTNF Domaine
Fontavin
5. Cuvée Trilogies AOC CHTNF Domaine
Fontavin
6. Domaine de Pere Pape, AOC CHTNF Domaine
Mayard
7. Cuvée Alex AOC CHTNF Domaine Mayard
8. Cuvée Tradition, AOC CHTNF Domaine Raymond
Usseglio et fils
9. Cuvée Tradition AOC CHTNF Domaine Roye
10. Les Sables de la Crau, AOC CHTNF Domaine
Royer
11. Bílé Crau de ma Mère, AOC CHTNF Domaine Mayard
Komentáře
Okomentovat